В Україні початкова й базова середня освіта є обов’язковими та охоплюють перший і другий рівень повної загальної середньої освіти. Початкова й базова середня освіта характеризується як одноструктурна, оскільки відсутні будь-які формальні ознаки переходу з початкового на базовий рівень; державні стандарти демонструють наступність щодо вимог до результатів навчання та переліку компетентностей і ключових умінь, які мають формуватися в учнів на кожному з цих рівнів; учні початкової школи переходять на навчання на рівень базової школи безальтернативно.
Початкова освіта – це перший рівень повної загальної середньої освіти. Вона здобувається протягом чотирьох років і має такі цикли: адаптаційно-ігровий (1–2-й класи) та основний (3–4-й класи). Початкова освіта передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової освіти.
Базова середня освіта – другий рівень повної загальної середньої освіти. Вона здобувається п’ять років, охоплює навчання в 5–9-му класах. Поділяється на два цикли – адаптаційний (5–6-й класи) та цикл базового предметного навчання (7–9-й класи) та передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених Державним стандартом базової середньої освіти (ст. 4. Закону України «Про повну загальну середню освіту»).
Метою початкової освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей і наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості. Метою базової середньої освіти є всебічний розвиток, виховання й соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності й громадянської активності.
Зміст початкової та базової середньої освіти окреслено в Державному стандарті початкової освіти й Державному стандарті базової середньої освіти, що затверджуються Урядом України.
Державні стандарти початкової та базової середньої освіти є основою для розроблення освітніх програм і навчальних планів. Школи можуть розробляти їх самостійно або використовувати рекомендовані Міністерством освіти і науки України.
У державних стандартах початкової та базової середньої освіти визначаються компетентності, які мають формуватися в учнів на цих рівнях, а також вимоги до обов’язкових результатів навчання з урахуванням компетентнісного підходу.
Зміст початкової й базової середньої освіти має дві складові: інваріантну (обов’язкову) та варіативну (предмети/курси на вибір). Навчальні предмети, що викладаються, можуть бути відокремлені або об’єднані в певні (інтегровані) курси. Питання про те, як викладати навчальні предмети, вирішують заклади освіти в рамках академічної автономії.
Для визначення відповідності рівня навчальних досягнень учнів 1–4-го та 5–9-го класів обов’язковим результатам навчання (згідно з державними стандартами) застосовується формувальне оцінювання. За результатами навчання на рівні початкової й базової середньої освіти наприкінці навчального року учні 4-х і 9-х класів складають державну підсумкову атестацію, завдання до якої розробляються в закладі освіти. Для здобувачів початкової освіти атестацію проводять виключно з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти та/або якості освіти.
У початковій школі організація освітнього процесу здійснюється із застосуванням діяльнісного підходу на інтегрованій основі та з переважанням ігрових методів у першому циклі (1–2-й класи) й на інтегровано-предметній основі в другому циклі (3–4-й класи).
Початкова освіта в Україні надається в школах різних типів. З 2021/2022 н. р. це початкова школа, гімназія з початковою школою, ліцей із початковою школою, ліцей із початковою школою та гімназією.
Форми здобуття початкової освіти: інституційна, дистанційна, мережева, екстернатна, сімейна (домашня), педагогічний патронаж.
Форми здобуття базової середньої освіти: очна (денна), дистанційна, мережева, екстернатна, сімейна (домашня), форми педагогічного патронажу, а також очна (вечірня), заочна форми (на рівнях базової та профільної середньої освіти) (п. 3 ст. 4 Закону України «Про повну загальну середню освіту»). Для реалізації права на початкову та базову середню освіту дітей, які перебувають на стаціонарному лікуванні або яким надається реабілітаційна допомога в закладах охорони здоров’я, безпосередньо в цих медичних закладах організована «Школа супергероїв».
Починаючи з 2018 р. в українській системі загальної середньої освіти впроваджується реформа «Нова українська школа». Тривалість здобуття повної загальної середньої освіти для дітей, що розпочали навчання до 2018 р., становить 11 років, після 2018 р. – 12 років. В Україні учні, які розпочали навчання до 2018 р., здобувають загальну середню освіту відповідно до вимог Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
Початкова та базова середня освіта регулюються такими правовими актами:
Закон України ‘Про освіту’, 2017 р. (у редакції від 04.01.2024).
Закон України ‘Про повну загальну середню освіту’, 2020 р. (у редакції від 01.01.2024).
Закон України ‘Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям’, 2000 р. (у редакції від 16.09.2022).
Постанова Кабінету Міністрів України ‘Про затвердження Державного стандарту початкової освіти’ від 21.02.2018 № 87 зі змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 24.07.2019 № 688, від 30.09.2020 № 898 (у редакції від 06.10.2020).
Постанова Кабінету Міністрів України ‘Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр’ від 12.06.2017 № 545 (у редакції від 06.09.2022).
Постанова Кабінету Міністрів України ‘Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти’ від 15.09.2021 № 957 (у редакції від 06.09.2022).
Постанова Кабінету Міністрів України ‘Про затвердження Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр’ від 06.03.2019 № 221 (у редакції від 06.09.2022).
Постанова Кабінету Міністрів України ‘Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку’ від 24.03.2021 № 305 (у редакції від 06.06.2023).
Розпорядження Кабінету Міністрів України ‘Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року’ від 14.12.2016 № 988-р зі змінами, внесеними згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 592 (у редакції від 22.08.2018).
Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи, 2016 р.
Типові освітні програми для 1–2 та 3–4 класів початкової школи.
Наказ Міністерства освіти і науки України ‘Про затвердження Положення про з’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи’ від 05.08.2016 № 944 (у редакції від 01.07.2021).
Наказ Міністерства освіти і науки України ‘Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 1–4 класів закладів загальної середньої освіти’ від 13.07.2021 № 813.
Наказ Міністерства освіти і науки України ‘Про затвердження Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання’ від 14.07.2015 № 762 зі змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки України від 08.05.2019 № 621, від 01.03.2021 № 268.
Наказ Міністерства освіти і науки України ‘Деякі питання переведення учнів на наступний рік навчання’ від 01.03.2021 № 268.
Наказ Міністерства освіти і науки України ‘Про затвердження Порядку проведення державної підсумкової атестації’ від 07.12.2018 № 1369 зі змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки України від 18.02.2019 № 221, від 19.02.2020 № 246, від 24.12.2021 № 1431.
Наказ Міністерства освіти і науки України ‘Про затвердження Положення про інституційну та дуальну форми здобуття повної загальної середньої освіти’ від 23.04.2019 № 536 (у редакції від 05.05.2021).
Наказ Міністерства освіти і науки України ‘Деякі питання організації дистанційного навчання’ від 08.09.2020 № 1115 (у редакції від 11.04.2023).
Наказ Міністерства освіти і науки України ‘Про затвердження Положення про екстернат у загальноосвітніх навчальних закладах’ від 13.03.2017 № 369 зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 07.02.2019 № 152.
Наказ Міністерства освіти і науки України ‘Про затвердження Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти’ від 12.01.2016 № 8 (у редакції від 14.03.2023).
Лист Міністерства освіти і науки України ‘Про організацію освітнього процесу в початковій школі в умовах воєнного часу’ від 29.03.2022 № 1/37-25-22.
Лист Міністерства освіти і науки України ‘Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році’ від 12.09.2023 № 1/13749-23.