30 жовтня 2025 р. відбулася VІІ Міжнародна науково-практична конференція «Гармонізація системи освіти України з європейським освітнім простором: досягнення, виклики та перспективи». Захід проходив у межах проєкту європейської освітньої мережі «Евридіка» – «Eurydice Ukraine: Improving Education Accessibility» (EU-IEA) за підтримки Європейської комісії, на базі національного підрозділу «Евридіки» в Україні – ДНУ «Інститут освітньої аналітики» (ДНУ «ІОА»).
Конференція була покликана поглибити професійний діалог освітньої та наукової спільноти з питань інтеграції української освіти в європейський простір.
Серед ключових тем – гармонізація освітньої політики, забезпечення доступності освіти, цифровізація, інноваційний розвиток і міжнародна співпраця. Під час обговорення порушувалися й інші актуальні аспекти трансформації освіти в умовах воєнних викликів та післявоєнного відновлення.
Захід розпочався з вітального слова доктора економічних наук, професора, першого заступника директора з наукової роботи ДНУ «ІОА» Сергія Лондара, який наголосив, що цьогорічна конференція відбувається в символічний період – коли європейська освітня мережа «Евридіка» святкує свою 45-ту річницю. Це 45 років невтомної праці, спрямованої на те, щоб зробити освіту в Європі більш прозорою, порівнянною та ефективною, об’єднуючи знання, навчальні технології й людей. У своєму виступі Сергій Лондар підкреслив, що гармонізація системи освіти України з європейським освітнім простором має не лише інтеграційне, а й практичне значення, адже досвід, який Україна здобуває в умовах війни, стає прикладом освітньої стійкості та демонструє здатність вітчизняної системи освіти зберігати розвиток, інноваційність і європейський вектор навіть у надзвичайно складних умовах.
Вітальну частину продовжила провідний фахівець сектора шкільної освіти відділу освітньої статистики й аналітики ДНУ «ІОА» Наталія Мацієвська. У своєму зверненні англійською мовою вона подякувала європейським партнерам за постійну підтримку України та плідну співпрацю у спільних проєктах, наголосивши, що конференція покликана не лише підсумувати здобутки, а й стати черговим кроком до зміцнення міжнародного партнерства, обміну знаннями та поширення європейських цінностей у розвитку української освіти.
Пленарна частина конференції була присвячена актуальним тенденціям і викликам розвитку системи освіти України, стала платформою для фахового обговорення стратегічних напрямів її модернізації та зміцнення партнерства з європейськими країнами. Почесними спікерами пленарної частини стали провідні науковці й експерти з різних регіонів України, що у своїх доповідях порушили широкий спектр питань, як-от: розвиток людського капіталу, фінансування освіти, психолого-педагогічні аспекти діяльності викладача, цифровізація та використання штучного інтелекту, професійний розвиток педагогів, євроінтеграція освітнього простору України та інші важливі напрями освітньої політики.
Велику увагу також було приділено відновленню освіти в післявоєнний період, модернізації професійної освіти та розвитку людського потенціалу як стратегічного ресурсу відбудови України.
Пленарні доповіді конференції:
- БАХРУШИН Володимир Євгенович
доктор фізико-математичних наук, професор, член Національної команди експертів з реформування вищої освіти, професор кафедри системного аналізу та обчислювальної математики Національного університету «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя
«Фінансування вищої освіти в країнах ЄС та Україні». - КОВТУНЕЦЬ Володимир Віталійович
кандидат фізико-математичних наук, доцент, провідний науковий співробітник Інституту вищої освіти НАПН України, м. Київ
«Освітні та професійні кваліфікації для вимірювання людського капіталу». - ЛУЧАНІНОВА Ольга Петрівна
доктор педагогічних наук, професор, провідний науковий співробітник відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського, м. Київ
«Психолого-педагогічні аспекти діяльності викладача в умовах повоєнного відновлення та сталого розвитку України». - ОВЧАРУК Оксана Василівна
доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу компаративістики інформаційно-освітніх інновацій Інституту цифровізації освіти НАПН України, м. Київ
«Поінформованість учителів щодо використання штучного інтелекту у професійній діяльності». - ЛОКШИНА Олена Ігорівна
доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, завідувач відділу порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ
«Європейська інтеграція України: орієнтири ЄС у галузі освіти і навчання». - ЖДАНОВА Катерина Олександрівна
проєктна менеджерка, координаторка можливостей у сферах молоді та спорту, Communication & Events, співпраця з #ErasmusGeneration, Національний Еразмус+ офіс в Україні, м. Київ
«Публічна відповідальність ЗВО як складова ЄПВО: вплив проєктів міжнародної технічної допомоги в межах програми ЄС “Еразмус+”». - БОЖИНСЬКИЙ Володимир Святославович
науковий співробітник навчально-наукового інституту «Академія вчительства» Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, м. Харків; аспірант кафедри освітології та психолого-педагогічних наук педагогічного факультету Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, м. Київ
«Державне регулювання професійного розвитку педагогів». - СТАРОСТА Володимир Іванович
доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м. Ужгород
«(Не)міграційні погляди вихователів та вчителів в ускладнених умовах (пандемія, воєнний стан в Україні)». - ТКАЧЕНКО Ірина Петрівна
кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів та обліку Дніпровського державного технічного університету, м. Кам’янське
«Стратегування розвитку освіти: рушійна сила відновлення України». - МАМОН Едуард Миколайович
кандидат технічних наук, доцент, завідувач лабораторії змісту та інновацій гуманітарної освіти Українського гуманітарного ліцею Київського національного університету імені Тараса Шевченка, м. Київ
«Цілі сталого розвитку: пріоритети для України очима ліцеїстів». - ПІДДЯЧИЙ Микола Іванович
доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу інноваційних технологій в освіті обдарованих Інституту обдарованої дитини НАПН України, м. Київ
«Cутність розвитку наукового мислення обдарованих учнів у системі безперервної освіти воєнного часу». - ГРЕСЮК Олена Олександрівна
студентка III курсу спеціальності «Початкова освіта» факультету педагогіки, психології і професійної освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця
«Гейміфікація як інноваційний засіб формування медіаграмотності молодших школярів». - ГОНЧАР Михайло Васильович
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки й менеджменту освіти Херсонської академії неперервної освіти, експерт з питань освіти Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», м. Київ / м. Херсон
«Реформування професійної (професійно-технічної) освіти в Україні: виклики децентралізації управління». - ТЕРЕЩЕНКО Ганна Миколаївна
кандидат економічних наук, старший науковий співробітник, заступник директора з науково-організаційної роботи ДНУ «Інститут освітньої аналітики», м. Київ
«Людський капітал і євроінтеграційний вимір освіти: стратегічні орієнтири та інноваційні підходи».
Підсумовуючи роботу конференції, заступник директора з науково-організаційної роботи ДНУ «ІОА», кандидат економічних наук, старший науковий співробітник Ганна Терещенко наголосила на важливості представлення українського досвіду в європейських ініціативах та подякувала учасникам заходу за змістовні доповіді й активну участь. А також окремо відзначила постійну підтримку та експертну співпрацю Міністерства освіти і науки України, фахівці якого разом із міжнародними партнерами відіграють ключову роль у реалізації євроінтеграційного курсу держави та гармонізації освітньої політики з європейськими стандартами.
У цьому контексті вона підкреслила, що в липні 2025 р. МОН затвердило Дорожню карту гармонізації системи показників освітньої статистики України зі стандартами ЄС, активну участь у реалізації якої беруть фахівці ДНУ «ІОА», сприяючи узгодженню національної системи освітньої статистики з європейськими підходами.
На завершення Ганна Терещенко подякувала всім учасникам конференції – як присутнім у залі, так і тим, хто долучився онлайн, – за конструктивний діалог і підтримку спільної мети, а саме гармонізації української освіти з європейським освітнім простором.
Програму конференції можна завантажити тут.























