Україна: реформування професійної освіти як ключовий інструмент розвитку та відновлення країни
Сучасний світ стає все більш інноваційним і технологічним, тому важливо швидко реагувати на нові виклики часу. Професійна освіта відіграє ключову роль у цьому процесі, оскільки саме вона є одним із найперспективніших напрямків розвитку соціального капіталу країни, здатним підготувати кваліфіковані кадри для потреб сучасної економіки.
На щорічній освітянській серпневій конференції, яка відбулася 26 серпня 2024 р. у м. Києві, було підкреслено, що професійна освіта є пріоритетом для українського уряду, а також стратегічним питанням відбудови країни та її подальшого добробуту. Основна мета реформування професійної освіти – формування і розвиток професійних компетентностей особи, забезпечення її конкурентоздатності, мобільності та перспектив кар’єрного зростання на ринку праці впродовж життя. Реформа здійснюється за кількома ключовими напрямами:
- Формування ефективної системи управління та фінансування.
- Забезпечення якості професійної освіти (включаючи адаптацію навчальних програм до потреб ринку, розширення мережі профорієнтаційних центрів, модернізацію матеріально-технічної бази тощо).
- Посилення співпраці з бізнесом.
Внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну 24 лютого 2022 року професійна освіта зазнала значних трансформацій. Внесені зміни до законодавства дозволили адаптувати освітню систему до нових реалій воєнного стану, сприяти зниженню рівня безробіття та забезпечили швидку перекваліфікацію для тих, хто втратив роботу через війну. Разом з тим, було ініційовано процес популяризації професійної освіти. Уже сьогодні у бізнесу є попит на робітничі професії, а українські профтехи отримують ліцензії на навчання «операторів дронів», розвивають напрями в галузі IT, відновлюваної енергетики та ін.
Українська професійна освіта активно співпрацює з міжнародними партнерами, що сприяє реалізації низки успішних проєктів. Один з них – спільна програма ЄС та його держав-членів Німеччини, Фінляндії, Польщі та Естонії – EU4Skills (2019-2023). Програма спрямована на адаптацію професійної освіти до вимог ринку праці з загальним обсягом фінансування 58 млн євро, з яких 21 млн євро було виділено на оновлення обладнання та інфраструктури закладів професійно-технічної освіти, яке продовжується і до сьогодні.
Іншим прикладом є програма ReSkill UA, ініційована цього року та реалізована Happy Monday разом з міжнародною платформою Coursera за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» і Міністерства економіки. Програма пропонує безкоштовне онлайн-навчання за 11 освітніми напрямами для опанування актуальних для ринку кваліфікацій професій. У навчанні можуть взяти участь 30 000 українців – як початківці, так і спеціалісти, що прагнуть змінити або розширити сферу професійної діяльності, а також фахівці, які планують розпочати власний бізнес або тільки починають випробовувати свої сили у підприємництві.
Реформування професійної освіти в Україні стає ключовим елементом на шляху до відновлення країни та побудови сучасної, інноваційної економіки. Завдяки міжнародній підтримці, інтеграції новітніх технологій і тісній співпраці з бізнесом, професійна освіта не лише вирішує нагальні питання ринку праці, але й формує фундамент для довготривалого економічного зростання. Важливість цих реформ полягає також у створенні можливостей для повернення українців, які були змушені виїхати за кордон через війну, та їхньої інтеграції в економічне життя країни.