Україна: трансформація системи дошкільної освіти

У процесі реалізації державної політики України у сфері дошкільної освіти дії уряду спрямовані на створення сучасного, якісного, доступного та інклюзивного освітнього середовища, що відповідає потребам дітей та українського суспільства в цілому.

Реформування дошкільної освіти – один із пріоритетів урядовців, що відображено у Стратегічному плані діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року[1] та Візії майбутнього освіти і науки України [2].

Основною метою реформування є оновлення та осучаснення змісту і освітнього середовища, забезпечення інклюзивності, наближення дошкільної освіти України до європейських стандартів.

Стратегічний план діяльності передбачає 8 ключових ініціатив, зокрема враховуються виклики воєнного стану:

1. Державний стандарт дошкільної освіти. Оновлення змісту освіти дітей раннього та дошкільного віку відповідно до Європейської рамки якості дошкільної освіти. Забезпечення наступності між ланками дошкільної та початкової освіти.

2. «Моя Фортеця». Облаштування кожного закладу дошкільної освіти надійним укриттям, дружнім до всіх учасників освітнього процесу, з огляду на агресивну війну росії проти України. (Довідково: за час війни росії проти України було зруйновано 110, пошкоджено 1196 закладів дошкільної освіти)

3. Safeguarding policy. Розроблення політики захисту дітей від фізичного, психологічного та сексуального насилля.

4. Трансформація системи оплати праці в ЗДО. Розроблення нової системи оплати праці для працівників закладів дошкільної освіти.

5. Диджиталізація дошкілля. Упровадження електронної черги в усіх ЗДО країни, оновлення матеріально-технічної бази, забезпечення ЗДО ноутбуками й планшетами для поліпшення умов праці та комунікації з батьками.

6. Упровадження англійської мови в ЗДО. Розроблення та впровадження практик вивчення англійської мови в дошкільних закладах освіти.

7. Швидкий старт. Розроблення та впровадження скороченого курсу підготовки вихователів для вирішення кадрової проблеми в системі освіти дітей раннього та дошкільного віку та о полегшить доступ до професії вихователя.

8. Альтернативні форми ЗДО. Моделювання ефективних рішень щодо альтернативних типів дитячих садків, а також їх подальшого впровадження на територіях із різними умовами (відповідно до безпекової ситуації, руйнувань інфраструктури, кількості дітей, розвитку демографічної ситуації, складу населення, економічного розвитку тощо).

Очікувані результати від реформування дошкільної освіти:

Для вихованців: гарантія якісної та доступної дошкільної освіти для дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, незалежно від місця народження та проживання. Освітнє середовище – безпечне, дружнє, безбарʼєрне. Освіта спрямована на розвиток ключових компетентностей і наскрізних умінь, необхідних для успіху в подальшому активному житті.

Для педагогів: мотивація до професійної діяльності завдяки конкурентоспроможній системі оплати праці. Можливість професійно зростати та поліпшувати якість освітнього процесу. Забезпечення доступу до сучасних практик навчання, новітнього обладнання і цифрових ресурсів

Для батьків: спроможність довірити своїх дітей професіоналам і вийти на роботу. Альтернатива вибору різних типів закладів і нових форм навчання для виховання та розвитку дітей відповідно до їхніх освітніх потреб і можливостей. Гарантії, що діти здобуватимуть освіту в безпечному та інклюзивному середовищі з урахуванням потреб кожної та кожного.

Для країни: вивільнення часу батьків для повноцінної праці та реалізації себе у професії. Результат: збільшення економічної продуктивності та податкових надходжень, економічне зростання та підвищення індексу людського капіталу; держава підвищує національну стійкість завдяки забезпеченню конкурентоспроможними фахівцями.


[1]https://mon.gov.ua/storage/app/media/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny/12.07.2023/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny-12.07.2023-2.1.pdf

[2] https://mon.gov.ua/strategichniy-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku