Україна: реформа загальної середньої освіти «Нова українська школа»

Реформа «Нова українська школа» (НУШ) була ініційована Міністерством освіти і науки України (МОН) у 2016 році. У тому ж році МОН оприлюднило Концептуальні засади реформування середньої школи. Мета реформи НУШ – покращення якості загальної середньої освіти з урахуванням досвіду провідних країн світу; модернізація української системи шкільної освіти для її осучаснення, доступності, інклюзивності і спроможності підготувати дітей до викликів 21-го століття. Так, з 2018 МОН розпочало наймасштабнішу реформу у сфері загальної середньої освіти України, яка триватиме до 2029 року включно.

Реформа НУШ складається з дев’яти ключових компонентів:

  • Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві.
  • Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно.
  • Наскрізний процес виховання, який формує цінності.
  • Децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію.
  • Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.
  • Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.
  • Нова структура школи, яка дає змогу добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.
  • Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.
  • Сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, освітян, батьків не лише в приміщенні навчального закладу.

Серед основних цілей реформи НУШ доцільно виділити:

Особистісний розвиток учня. Реформа НУШ орієнтована на формування не лише академічних знань, але й ключових компетентностей – критичне мислення, комунікація, вміння вирішувати проблеми.

Сучасний освітній простір. Забезпечення шкіл необхідними ресурсами, включаючи нові підручники, технології та облаштування класів.

Підвищення кваліфікації вчителів. У межах НУШ проводяться тренінги для педагогів, щоб вони могли застосовувати інтерактивні та учень-орієнтовані методики навчання.

Інклюзія. Забезпечення рівного доступу до якісної освіти для всіх дітей, включаючи дітей з особливими освітніми потребами.

Демократизація освіти. Посилення участі учнів, батьків і громади в організації навчального процесу.

Доцільно підкреслити, що реформа НУШ є частиною ширших євроінтеграційних процесів України та спрямована на адаптацію системи освіти до стандартів ЄС. Це включає інтеграцію принципів демократії, рівності, критичного мислення та глобального громадянства.

Реформу НУШ розраховано на роки, адже неможливо швидко змінити освітню традицію, що плекалася в Україні протягом десятиліть. Проте зміни вже розпочались. Із 2018 р. держава розпочала фінансування реформи «Нова українська школа». За період 2018-2024 рр. субвенція НУШ склала 6 321 460,26 тис. грн. Затверджено державні стандарти всіх рівнів повної загальної середньої освіти: Державний стандарт початкової освіти (2018 р.), Державний стандарт базової середньої освіти (2020 р.), Державний стандарт профільної середньої освіти (2024 р.). Станом на 2023-2024 навчальний рік реформою охоплено початкову (1-4 класи) і базову школу (5-6 класи). Загальна кількість учнів, що навчаються по-новому, складає 2 217 054 осіб.

Реформа триває.

Більше інформації: