Україна: цифрова трансформація освіти як стратегічний шлях до стійкості та інновацій

Цифровізація освіти є стратегічним пріоритетом для України, оскільки забезпечує доступність та інноваційність і водночас сприяє подоланню викликів, спричинених війною. Як частина глобальних тенденцій сталого розвитку цей процес узгоджується з євроінтеграційним вектором розвитку України та синхронізований із Планом дій із цифрової освіти (2021–2027).

В умовах війни Україна стикається з безпрецедентними освітніми викликами, як-от безпекові ризики, перехід на дистанційне навчання та необхідність забезпечення якісного освітнього контенту. Проте наша держава демонструє вражаючу стійкість, швидко адаптуючи освітню систему до нових умов для забезпечення безперервного навчання мільйонів учнів. Це досягається, зокрема, завдяки тому, що для подолання зазначених викликів Міністерство освіти і науки України активно розвиває цифрову освітню екосистему, яка включає поліпшення середовища онлайн-навчання, зміцнення цифрової інфраструктури, автоматизацію збору та аналізу даних і підвищення рівня цифрової грамотності всіх учасників освітнього процесу.

  • Розширення цифрової інфраструктури

З 2022 р. значно поліпшено технічний доступ до дистанційного та змішаного навчання. Серед учнів і вчителів розподілено понад 260 000 цифрових пристроїв, а відкритий дашборд забезпечує прозорий розподіл. Створено понад 300 цифрових освітніх центрів, які надають доступ до пристроїв, високошвидкісного Інтернету, навчальних матеріалів і психологічної підтримки.

  • Доступ до якісного цифрового контенту

Всеукраїнська школа онлайн пропонує 5 000 уроків і понад 100 курсів майже 900 000 зареєстрованих користувачів, зокрема дітям-біженцям за кордоном. Інтерактивні цифрові доповнення, такі як «Вивчаю не чекаю» (застосунок для учнів 1–4 класів), сприяють залученості школярів до навчання.

  • Підвищення рівня цифрових навичок і компетентностей

З 2022 р. понад 300 000 педагогів пройшли навчання з цифрової грамотності відповідно до Європейської рамки цифрових компетентностей. Програми самооцінювання цифрових компетентностей, зокрема пілотний проєкт SELFIE, допомагають оцінювати навички вчителів, і планується їх подальше розширення. Постійне підвищення кваліфікації здійснюється через відкриті навчальні курси, сертифікаційні програми та спеціалізовані тренінги. Платформа «Безпека дітей в Інтернеті» надає ресурси для дітей, батьків і вчителів, а ініціативи з цифрової грамотності й медіаосвіти сприяють розвитку в них критичного мислення та стійкості до дезінформації.

  • Цифрове управління та електронні послуги

Ключові інформаційні системи управління освітою постійно модернізуються для поліпшення збору даних, ухвалення рішень і розподілу бюджету, зокрема АІКОМ – для дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти, ЄДЕБО – для вищої й професійної освіти, АС ІРЦ – для інклюзивної освіти. Мобільний додаток «Мрія» тестує інноваційні методи викладання та електронне навчальне середовище. Додаток «Дія» вже видав понад 25 млн цифрових освітніх документів, забезпечуючи захищений цифровий доступ до записів про освіту, особливо для внутрішньо переміщених осіб і громадян, які постраждали від війни.

У найближчій перспективі заплановано розроблення нової Стратегії цифрової трансформації освіти і науки до 2030 року, забезпечення освітніх закладів у прифронтових регіонах комп’ютерним та мультимедійним обладнанням, модернізацію шкіл за принципом «build back better», розширення доступу до високошвидкісного Інтернету, а також створення інтерактивного цифрового контенту для підвищення доступності, інклюзивності й інноваційності навчання.