Відповідальні органи
Органи управління, що забезпечують якість вищої освіти, включають кілька установ.
Міністерство освіти і науки України (МОН) створює відповідну інституційну та правову базу для системи якості вищої освіти (Якість освіти МОН). Воно визначає підходи та методи оцінювання якості вищої освіти, розробляє стандарти вищої освіти для кожної спеціальності з урахуванням пропозицій галузевих державних органів та затверджує їх за погодженням із Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО). МОН за пропозицією НАЗЯВО затверджує положення про акредитацію програм вищої освіти та процедуру інституційної акредитації. Воно також складає перелік галузей освіти й перелік спеціальностей для підготовки студентів вищої освіти за пропозицією НАЗЯВО та подає їх Кабінету Міністрів України. МОН затверджує процедуру визнання дипломів, отриманих в іноземних ЗВО за погодженням із НАЗЯВО.
НАЗЯВО є постійно діючим колегіальним органом із реалізації державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти. НАЗЯВО взаємодіє з Кабінетом Міністрів України, МОН, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, Національною академією наук України і національними галузевими академіями наук, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами та організаціями, науковими установами і ЗВО іноземних держав, а також із міжнародними організаціями у сфері вищої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України ‘Про утворення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти’).
НАЗЯВО:
• розробляє положення про акредитацію освітніх програм, про інституційну акредитацію ЗВО, про акредитацію незалежних установ, оцінювання та забезпечення якості вищої освіти, про Апеляційну палату тощо;
• аналізує якість освітньої діяльності ЗВО;
• проводить інституційну акредитацію;
• здійснює пост-акредитаційний моніторинг;
• здійснює акредитацію освітніх програм для підготовки студентів вищої освіти;
• вносить інформацію до Єдиної державної електронної бази даних з питань освіти про сертифікати (офіційні рішення) про акредитацію освітніх програм, видані іноземними акредитаційними агентствами або агентствами із забезпечення якості вищої освіти. Їх перелік затверджує Кабінет Міністрів України;
• формулює критерії оцінки якості освітньої діяльності, включаючи наукові досягнення ЗВО України. Вони використовуються для визначення рейтингів українських ЗВО;
• розробляє процедуру присудження та скасування рішення одноразової спеціалізованої вченої ради ЗВО або наукової установи на здобуття ступеня доктора філософії. Подає рішення на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки;
• акредитує незалежні установи для оцінювання та забезпечення якості вищої освіти, веде їх реєстр;
• здійснює інші повноваження, надані законодавством.
НАЗЯВО щорічно готує та публікує звіт про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства тощо.
Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) – це державна установа, яка здійснює зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) результатів навчання, здобутих на певному освітньому рівні, зокрема: єдине фахове вступне випробування (ЄФВВ); єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ); єдиний вступний іспит (ЄВІ).
‘Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямів підготовки ‘Медицина’ і ‘Фармація’ при Міністерстві охорони здоров’я України’ є державним некомерційним підприємством, на яке Міністерством охорони здоров’я України покладено функцію зовнішнього контролю з оцінки якості підготовки фахівців у галузі охорони здоров’я та встановлення її відповідності стандартам вищої освіти шляхом проведення стандартизованого тестування у формі ЄДКІ та іспитів ‘Крок’.
Підходи та методи забезпечення якості
Відповідно до Закону України ‘Про вищу освіту’(Закон України ‘Про вищу освіту’), якість означає виконання як умов навчання, так і результатів навчання, викладених у законодавстві та стандартах вищої освіти, включаючи будь-які відповідні професійні чи міжнародні стандарти. ЗВО досягають цього шляхом проведення внутрішніх і зовнішніх процедур забезпечення, що відповідають потребам зацікавлених сторін та суспільства.
Система забезпечення якості вищої освіти в Україні складається із:
1) системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти (внутрішня система забезпечення якості) ЗВО;
2) системи зовнішнього забезпечення якості освітньої діяльності ЗВО та якості вищої освіти;
3) систем забезпечення якості НАЗЯВО та незалежних установ з оцінювання й забезпечення якості вищої освіти.
Внутрішня система забезпечення якості включає такі процедури та заходи:
• визначення принципів та процедур забезпечення якості вищої освіти;
• моніторинг та періодичний перегляд освітніх програм;
• щорічне оцінювання студентів вищої освіти, науково-педагогічних працівників ЗВО;
• забезпечення професійного розвитку педагогічних, науково-дослідних працівників;
• забезпечення публічності інформації про освітні програми, ступені вищої освіти та кваліфікації;
• забезпечення дотримання академічної доброчесності працівниками ЗВО та студентами;
• інші процедури та заходи.
НАЗЯВО або його акредитовані незалежні установи з оцінювання та забезпечення якості вищої освіти оцінюють внутрішню систему забезпечення якості на відповідність вимогам системи забезпечення якості вищої освіти.
Система зовнішнього забезпечення якості освітньої діяльності ЗВО та якості вищої освіти передбачає впровадження таких процедур і заходів:
• забезпечення ефективності процесів та процедур внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності ЗВО;
• забезпечення наявності системи процедур зовнішнього забезпечення якості;
• забезпечення наявності опублікованих критеріїв прийняття рішень відповідно до стандартів та рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти;
• встановлення доступної та зрозумілої звітності;
• проведення періодичних перевірок систем забезпечення якості та механізмів роботи з отриманими рекомендаціями;
• інші процедури та заходи.
Система забезпечення якості діяльності НАЗЯВО передбачає такі процедури та заходи:
• забезпечення доступності та ефективності процесів і процедур зовнішнього забезпечення якості вищої освіти;
• забезпечення наявності достатніх та збалансованих ресурсів для реалізації процесів зовнішнього забезпечення якості у вищій освіті;
• забезпечення незалежності в діяльності НАЗЯВО;
• підзвітність;
• інші процедури та заходи.
Уповноважені органи розробляють стандарти вищої освіти для кожного рівня та спеціальності відповідно до Національної рамки кваліфікацій (НРК). Ці стандарти допомагають визначити та оцінити якість вищої освіти, результати діяльності ЗВО (включаючи дослідницькі установи) і результати навчання за відповідними спеціальностями.
Стандарт вищої освіти визначає такі вимоги до освітньої програми:
1) кількість кредитів ЄКТС (Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи), необхідних для отримання відповідного ступеня вищої освіти;
2) вимоги до рівня освіти осіб, які можуть розпочати навчання за цією програмою, та результатів їхнього навчання;
3) перелік обов’язкових компетенцій випускника;
4) нормативний зміст підготовки здобувачів вищої освіти, сформульований у термінах результатів навчання;
5) форми атестації здобувачів вищої освіти;
6) вимоги до створення освітніх програм навчання в галузі знань, двох галузях знань або групі спеціальностей (у стандартах молодшого бакалавра), міждисциплінарних освітніх і наукових програм (у стандартах магістратури та докторантури);
7) вимоги професійних стандартів (за наявності).
У ЗВО діє внутрішня система забезпечення якості освіти. Її забезпечують такі кафедри та навчальні підрозділи:
• керівники ЗВО, факультету, навчально-наукового інституту, кафедри;
• вчена рада ЗВО;
• наглядова рада;
• органи студентського самоврядування;
• наукові товариства студентів (курсантів, стажерів), аспірантів, докторантів та молодих учених.
Існують також підходи та методи гарантування якості вищої освіти:
Єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ) – стандартизована форма контролю за досягненням результатів навчання здобувача вищої освіти, визначених стандартом вищої освіти, та оцінювання таких результатів навчання. ЄДКІ можуть проводити зовнішнє незалежне оцінювання, а також оцінювання за різними типами завдань (тестові завдання, завдання з розгорнутою відповіддю, ситуаційні завдання тощо) відповідно до програм кваліфікаційного іспиту.
Єдине фахове вступне випробування (ЄФВВ) – форма вступного випробування для вступу на навчання для здобуття ступеня магістра, яка передбачає оцінювання рівня підготовленості вступника з фаху.
Єдиний вступний іспит (ЄВІ) – форма вступного випробування для вступу на навчання для здобуття ступеня магістра, яка поєднує тест загальної навчальної компетентності та тест з іноземної мови (англійської, німецької, французької або іспанської на вибір вступника) (Основне про магістерські випробування).
Інтегрований тестовий іспит ‘Крок’ є тестовим компонентом ЄДКІ для здобувачів ступеня вищої освіти магістр за спеціальностями галузі знань 22 ‘Охорона здоров’я’. Іспит проводиться в один або два тестових етапи – ‘Крок 1’ та ‘Крок 2’ (Центр тестування).