Адміністрування й управління на місцевому рівні
Первинним суб’єктом місцевого самоврядування в Україні, основним носієм функцій і повноважень такого самоврядування є територіальні громади села, селища, міста. Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері освіти визначено законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» (стаття 32), «Про освіту» (стаття 66), а також «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» у частині питань забезпечення доступності освіти та підтримки дітей-сиріт, дітей з інвалідністю тощо.
Місцеві органи влади:
– відповідають за реалізацію на підпорядкованих територіях державної політики у сфері освіти, забезпечують доступність дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, шляхом безоплатності освіти, розвитку кадрового педагогічного потенціалу, надання можливості отримання освіти державною мовою, розвитку освітніх закладів усіх форм власності;
– засновують заклади освіти, планують та забезпечують розвиток їх мережі, організовують матеріально-технічне й фінансове забезпечення закладів освіти, управління цими закладами, реорганізовують та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів;
– забезпечують якість освіти на відповідній території;
– забезпечують доступність освіти та підтримку дітей-сиріт, дітей з інвалідністю, дітей, позбавлених батьківського піклування, організовують роботу щодо запобігання бездоглядності неповнолітніх;
– створюють необхідні умови для виховання дітей та молоді, розвитку їхніх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації тощо, сприяють діяльності позашкільних закладів освіти, дитячих, молодіжних і науково-просвітницьких громадських об’єднань, молодіжних центрів;
– забезпечують пільговий проїзд учнів, вихованців, студентів та педагогічних працівників до закладу освіти й у зворотному напрямку за рахунок видатків відповідних місцевих бюджетів;
– організовують медичне обслуговування та харчування в закладах освіти; забезпечення неповнолітнім, учням, студентам права на безкоштовне й пільгове користування об’єктами культури, фізкультури і спорту;
– сприяють розробленню плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти;
– організовують і ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти;
– надають допомогу випускникам закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти в працевлаштуванні;
– здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законодавством.
Адміністрування й управління на інституційному рівні
Громадське самоврядування та державно-громадське управління у сфері освіти
Стаття 70 Закону України «Про освіту» визначає громадське самоврядування та державно-громадське управління у сфері освіти. Громадське самоврядування у сфері освіти – це право інститутів громадянського суспільства та органів громадського самоврядування брати участь в управлінні закладами освіти, місцевими й державними справами у сфері освіти з питань, що належать до їхньої компетенції.
Органами громадського самоврядування у сфері освіти є:
- органи громадського самоврядування закладу освіти;
- конференції (форуми, з’їзди) учасників освітнього процесу, закладів освіти, що скликаються на відповідній території.
Державно-громадське управління у сфері освіти – це взаємодія органів державної влади, органів місцевого самоврядування з громадськими об’єднаннями, іншими інститутами громадянського суспільства з метою прийняття ефективних управлінських рішень та задоволення суспільних інтересів у сфері освіти.
Для забезпечення державно-громадського управління у сфері освіти можуть утворюватися громадські об’єднання та інші інститути громадянського суспільства, що представляють, у т. ч.:
- педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників;
- здобувачів освіти;
- батьків;
- заклади освіти;
- роботодавців;
- об’єднання зазначених категорій осіб.
Громадський нагляд (контроль) у системі освіти здійснюється суб’єктами громадського нагляду (контролю) – громадськими об’єднаннями та іншими інститутами громадянського суспільства (професійними об’єднаннями педагогічних працівників, об’єднаннями здобувачів освіти, об’єднаннями батьківських комітетів тощо).
Інформаційна система управління освітою
З метою забезпечення належної цифрової взаємодії в системі освіти між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, закладами та установами освіти, їхніми структурними підрозділами, учасниками освітнього процесу та іншими юридичними й фізичними особами в Україні функціонує програмно-апаратний комплекс «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» (ПАК «АІКОМ»).
ПАК «АІКОМ» – це державна інтегрована інформаційна система, завданнями якої є:
– збирання, накопичення, оброблення, захист інформації у сфері освіти;
– поєднання електронних інформаційних ресурсів та/або публічних електронних реєстрів у сфері освіти, забезпечення їх внутрішньої і зовнішньої інформаційної взаємодії;
– забезпечення ведення в електронній формі ділової документації та подання звітності закладами освіти, здійснення обліку дітей дошкільного й шкільного віку (у т. ч. дітей, не охоплених навчанням), учасників освітнього процесу та суб’єктів освітньої діяльності;
– взаємодія з питань отримання, передачі, запису, верифікації та обробки інформації у сфері освіти з іншими інформаційними системами;
– інші завдання, визначені законодавством.Власником ПАК «АІКОМ» є Міністерство освіти і науки України, технічним адміністратором – Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики».
Управління закладом освіти
Система управління закладами освіти визначається Законом України «Про освіту» та установчими документами.
Управління закладом освіти здійснюють:
- засновник (засновники);
- керівник закладу освіти;
- колегіальний орган управління закладу освіти;
- колегіальний орган громадського самоврядування;
- інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Засновник закладу освіти
Права та обов’язки засновника закладу освіти:
– приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти тощо;
– укладає та розриває строковий трудовий договір (контракт) із керівником закладу освіти;
– затверджує кошторис і приймає фінансовий звіт закладу освіти;
– здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти;
– здійснює контроль за дотриманням установчих документів закладу освіти;
– забезпечує створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища;
– здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (будь-якої дискримінації);
– здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
– реалізує інші права, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти.
Засновник закладу освіти зобов’язаний:
– забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти й ліцензійних умов;
– у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти;
– забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з ООП.
Керівник закладу освіти
Керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти. Керівник закладу освіти призначається засновником.
Повноваження керівника закладу освіти:
– організовує діяльність закладу освіти;
– вирішує питання фінансово-господарської діяльності закладу освіти;
– призначає на посаду та звільняє з посади працівників, визначає їхні функціональні обов’язки;
– забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм;
– забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
– забезпечує умови для здійснення дієвого та відкритого громадського контролю за діяльністю закладу освіти;
– сприяє та створює умови для діяльності органів самоврядування закладу освіти;
– сприяє здоровому способу життя здобувачів освіти та працівників закладу освіти;
– забезпечує створення в закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування) тощо.
Колегіальні органи управління закладів освіти
Основним колегіальним органом управління закладу освіти є вчена або педагогічна рада. Головні повноваження, відповідальність, порядок формування й діяльності колегіальних органів управління закладу освіти визначаються законодавством та установчими документами закладу освіти.
Громадське самоврядування в закладі освіти
Громадське самоврядування в закладі освіти – це право учасників освітнього процесу колективно вирішувати питання організації та забезпечення освітнього процесу в закладі освіти, захисту їхніх прав та інтересів, брати участь у громадському нагляді (контролі) та в управлінні закладом освіти.
У закладі освіти можуть діяти:
– органи самоврядування працівників закладу освіти;
– органи самоврядування здобувачів освіти;
– органи батьківського самоврядування;
– інші органи громадського самоврядування учасників освітнього процесу.
Вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу освіти є загальні збори (конференція) колективу закладу освіти.
Наглядова (піклувальна) рада закладу освіти
Наглядова (піклувальна) рада – це консультативно-дорадчий орган, що покликаний всіляко сприяти розвитку закладів освіти. Наглядова (піклувальна) рада закладу освіти створюється за рішенням засновника відповідно до спеціальних законів.
Наглядова (піклувальна) рада має право:
– брати участь у визначенні стратегії розвитку закладу освіти та контролювати її виконання;
– сприяти залученню додаткових джерел фінансування;
– аналізувати й оцінювати діяльність закладу освіти та його керівника;
– контролювати виконання кошторису та/або бюджету закладу освіти і вносити відповідні рекомендації та пропозиції, що є обов’язковими для розгляду керівником закладу освіти;
– вносити засновнику закладу освіти подання про заохочення або відкликання керівника закладу освіти з підстав, визначених законом;
– здійснювати інші права, визначені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.