Адміністрування та управління на центральному рівні
Повноваження органів місцевого самоврядування
Державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, Міністерство освіти і науки України (МОН), інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
На національному рівні засади освітньої політики ґрунтуються на Конституції України, законах України та підзаконних нормативно-правових актах. На регіональному (місцевому) рівні управління сферою освіти забезпечується органами місцевого самоврядування (Верховною Радою Автономної Республіки Крим; обласними радами; Київською та Севастопольською місцевими радами; районними, міськими, сільськими й селищними радами). Механізм управління на місцевому рівні описано в розділі 2.7 «Адміністрування й управління на місцевому та/або інституційному рівні».
Адміністрування та управління на центральному рівні
Повноваження Верховної Ради України
Відповідно до Конституції України, Верховна Рада України є єдиним органом, який приймає закони щодо засад освітньої політики держави.
Здійснення законопроєктної роботи, підготовки, попереднього розгляду питань, віднесених до повноважень Верховної Ради України, забезпечується Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, який утворюється із числа народних депутатів. Комітет здійснює законопроєктну роботу з питань освіти, науки, науково-технічної та інноваційної діяльності; розвитку високих технологій; інтелектуальної власності; правового статусу та соціального захисту педагогічних, наукових і науково-педагогічних працівників; попередній розгляд і підготовку висновків до проєктів законів та інших правових актів, які виносяться на розгляд Верховної Ради. Правовою базою діяльності зазначеного комітету є Регламент Верховної Ради України, закони України «Про комітети Верховної Ради України», «Про статус народного депутата України». У його складі функціонують підкомітети з питань раннього розвитку та дошкільної освіти; загальної середньої, інклюзивної освіти й освіти на тимчасово окупованих територіях; професійно-технічної та фахової передвищої освіти; вищої освіти; науки та інновацій; освіти впродовж життя й позашкільної освіти.
Повноваження Кабінету Міністрів України
Кабінет Міністрів України забезпечує реалізацію державної політики у сфері освіти та вживає заходів щодо забезпечення конституційного права кожної особи на освіту.
Державна політика реалізується Кабінетом Міністрів України шляхом розроблення, затвердження та виконання державних цільових програм у сфері освіти. Також він затверджує стратегію розвитку освіти України.
Коротко про повноваження Кабінету Міністрів України:
– забезпечує рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власності;
– затверджує державні пріоритети з підготовки фахівців, перелік галузей знань і спеціальностей;
– затверджує ліцензійні умови провадження освітньої діяльності;
– затверджує індикатори оцінки стану освіти в Україні та регіонах;
– визначає порядок розподілу державного фінансування, зокрема порядок формування й розподілу освітніх субвенцій між бюджетами;- здійснює інші повноваження, передбачені законами «Про освіту», «Про Кабінет Міністрів України».
Повноваження Міністерства освіти і науки України
МОН є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України.
Основними завданнями МОН є:
– забезпечення формування та реалізація державної політики у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності в зазначених сферах, трансферу (передачі) технологій;
– забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю закладів освіти, підприємств, установ і організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов’язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування та форми власності.
Коротко про функції МОН:
– здійснює нормативно-правове забезпечення функціонування системи освіти;
– організовує збір і обробку освітньої статистики;
– затверджує порядок, види та форми проведення моніторингу якості освіти;
– організовує розроблення й затверджує стандарти освіти;
– організовує і здійснює наукове та методичне забезпечення освіти;
– здійснює міжнародне співробітництво у сфері освіти, науки та інновацій;
– розподіляє освітні субвенції й державне фінансування середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та стипендійний фонд закладів освіти, що перебувають у сфері його управління;
– розробляє та затверджує умови прийому до закладів освіти;
– здійснює ліцензування освітньої діяльності та нагляд (контроль) за додержанням вимог ліцензійних умов;
– затверджує типові освітні програми;
– координує діяльність структурних підрозділів із питань освіти місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;
– здійснює інші повноваження, передбачені законами України та Положенням про Міністерство освіти і науки України.
Структура Міністерства освіти і науки України
Міністерство освіти і науки України очолює Міністр, який призначається на посаду указом Президента України за поданням Прем’єр-міністра України та звільняється з посади Верховною Радою України.
Міністр має першого заступника, заступників, які призначаються на посаду та звільняються з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Прем’єр-міністра України відповідно до пропозицій Міністра.
Повноваження керівника державної служби в МОН здійснює державний секретар. Державний секретар МОН підзвітний і підконтрольний Міністру та призначається на посаду Кабінетом Міністрів України строком на п’ять років із правом повторного призначення. Державний секретар МОН звільняється з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Прем’єр-міністра України або Міністра.
Міністерство освіти і науки України складається з директоратів, департаментів, управлінь, відділів та секторів.
Директорати:
Директорат професійної освіти;
Директорат фахової передвищої, вищої освіти;
Директорат розвитку науки;
Директорат цифрової трансформації;
Директорат міжнародної співпраці;
Директорат стратегічного планування та відновлення;
Директорат дошкільної та інклюзивної освіти;
Директорат європейської та євроатлантичної інтеграції;
Директорат інновацій та зв’язків науки з реальним сектором економіки;
Директорат шкільної освіти.
Департаменти, управління, відділи та сектори:
Департамент фінансування державних і загальнодержавних видатків;
Департамент правового забезпечення;
Департамент забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій;
Департамент атестації кадрів вищої кваліфікації;
Управління з питань державного майна та підприємств;
Управління бухгалтерського обліку та звітності;
Управління міжнародного співробітництва та протоколу;
Відділ внутрішнього аудиту;
Відділ планування, зв’язків з громадськістю та доступу до публічної інформації;
Патронатна служба Міністра.
Повноваження державних органів, до сфери управління яких належать заклади освіти
Державні органи, до сфери управління яких належать заклади освіти:
– беруть участь у реалізації освітньої політики;
– беруть участь у розробленні умов прийому до закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти;
– розподіляють державне фінансування та стипендійний фонд закладів освіти, що перебувають у сфері їх управління;
– здійснюють аналіз, моніторинг якості освітньої діяльності закладів освіти, що перебувають у сфері їх управління;
– беруть участь у формуванні стандартів освіти;
– організовують здійснення експертизи та апробації навчальної літератури для здобуття спеціалізованої освіти;
– сприяють розробленню плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти;
– здійснюють інші повноваження, передбачені законами України.
Адміністрування та управління на регіональному рівні
Повноваження органів місцевого самоврядування
На регіональному рівні управління у сфері освіти забезпечується органами місцевого самоврядування – Верховною Радою Автономної Республіки Крим (тимчасово окупована територія), обласними радами (24 обласні ради), Київською міською радою та Севастопольською міською радою (м. Севастополь тимчасово окуповано). Виконавчу владу в областях і районах, містах Києві й Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. На сьогодні в Україні налічується 27 регіонів: 24 області, Автономна Республіка Крим і 2 міста зі спеціальним статусом – Київ і Севастополь.
Органи місцевого самоврядування виконують такі повноваження:
– відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території;
– забезпечують доступність повної загальної середньої освіти та професійної (професійно-технічної) освіти;
– планують і забезпечують розвиток мережі закладів профільної середньої, професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти, спеціальних закладів освіти, науково-методичних і навчально-методичних установ;
– утворюють та забезпечують утримання комунальних закладів післядипломної освіти для потреб підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
– засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів;
– забезпечують проживання або підвезення до місця навчання й у зворотному напрямку (до місця проживання) здобувачів профільної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, які навчаються не за місцем проживання (за потреби – спеціально обладнаним транспортом, доступним для осіб з порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату та інших маломобільних груп населення);
– оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти;
– забезпечують рівні умови для розвитку закладів освіти всіх форм власності;
– сприяють розробленню плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти;
– здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законодавством.